Fietsbatterij reviseren: moet ik dat wel doen?
Je batterij is aan vervanging toe maar wat moet je nu dan doen? Mijn oude batterij laten reviseren of toch maar een nieuwe kopen? In deze blog lees je wat het fietsbatterij reviseren nou eigenlijk is en de voor- en nadelen van het proces.
Wat er aanbod komt in deze blog
Fietsbatterij reviseren: Wat is dat?
Hoewel we dat graag zouden willen, gaan fietsbatterijen niet levenslang mee. Na een paar jaar intensief gebruik zal de kwaliteit van jouw batterij geleidelijk dalen. De batterij zal langzamerhand steeds minder lang meegaan en je zal deze vaker moeten opladen. Dit is in principe heel normaal wanneer je jouw batterij al meerdere jaren regelmatig gebruikt. Een fietsaccu die jaren meegaat? Dat zou bijna net zo bijzonder zijn als een fietser die altijd de wind mee heeft!
Wanneer jouw batterij niet meer goed werkt, niet meer oplaadt of wanneer de capaciteit ineens veel daalt, kan het zijn dat de cellen van jouw batterij niet meer goed zijn of dat je aan een vervanging toe bent. Je kunt er dan voor kiezen om een nieuwe batterij aan te schaffen of jouw verouderde batterij te laten reviseren. Het reviseren van een fietsbatterij is een effectieve manier om de prestaties van jouw elektrische fiets te verbeteren en tegelijkertijd kosten te besparen. De batterij van een elektrische fiets speelt een cruciale rol in het leveren van de benodigde energie voor jouw ritten. Na verloop van tijd kan de batterij echter kracht verliezen, waardoor de actieradius afneemt en het opladen frequenter nodig is. Het reviseren van een fietsbatterij kan dan aantrekkelijk lijken.
Het reviseren van een fietsbatterij houdt in dat de oude energiecellen uit jouw batterij worden vervangen door nieuwe cellen van gelijke of zelfs sterkere capaciteit. Deze cellen bevinden zich binnenin de batterijbehuizing en zijn met het blote oog niet zichtbaar. Het revisieproces geeft jouw fietsbatterij als het ware een nieuwe groep batterijcellen, en daarmee kan een revisie de verloren capaciteit van een fietsbatterij herstellen. Hierdoor wordt de actieradius vergroot en kun je weer langer genieten van zorgeloze fietstochten. Echter, dienen deze nieuwe cellen wel allemaal aan elkaar gekoppeld te worden, waarbij de kans op kortsluiting en ontbranding enigszins vergroot wordt.
Wanneer kan een fietsbatterij gereviseerd worden?
Kan je fietsbatterij reviseren? Niet elke batterij kan gereviseerd worden. Veel dure merken hebben hun batterijen vaak goed beveiligd zodat deze niet zomaar open te krijgen zijn. Ook kan de batterij zijn ingegoten met lijm waardoor het niet mogelijk is om te reviseren. Vervangen is dan nog maar jouw enige optie. De volgende type fietsbatterijen kunnen bijvoorbeeld niet worden gereviseerd:
- Ansmann 36v SMART
- BMZ Downtube 36v
- Bosch Powerpack classic
- Gazelle innergy
- Giant Energypak 36v
- Stromer ST2
Batterij elektrische fiets laten reviseren
Het reviseren van een fiets batterij betekent dat de oude batterij cellen van jouw fietsbatterij worden vervangen door nieuwe cellen. Deze cellen bevinden zich in de behuizing van de fietsbatterij en kunnen niet met het blote oog worden gezien. De cellen krijgen als het ware een soort ‘update’, waardoor je jouw fietsbatterij hopelijk weer goed kunt gebruiken. De andere onderdelen van de batterij blijven hetzelfde wanneer deze nog intact zijn.
Wat zijn redenen om je fietsbatterij te reviseren?
- Fietsbatterij reviseren kosten laag:
Het reviseren van een fietsbatterij kan gemakkelijk bij een e-bike specialist of lokale fietsenmaker worden gedaan, maar het kost vaak een hoop geld. De prijs voor het reviseren van een fietsbatterij varieert, afhankelijk van de batterij zelf en hoe ingewikkeld het reviseren is. De kosten van het reviseren van een fietsbatterij liggen meestal tussen de €250 en €600. Voor die prijs zou je verwachten dat de batterij zichzelf ook een vakantie naar de zon cadeau doet. Deze bedragen kunnen soms zelfs hoger zijn dan de nieuwprijs van de batterij zelf. Het aanschaffen van een nieuwe batterij is dan ook bijna altijd voordeliger dan het reviseren van je oude batterij. Het kan namelijk gebeuren dat je gereviseerde fietsbatterij het na een aantal maanden of zelfs weken weer begeeft. Op de lange termijn is het dus meestal voordeliger om een nieuwe fietsbatterij aan te schaffen, aangezien je er dan zeker van bent dat deze langer meegaat.
- Voor veel oude modellen e-bikes zijn geen nieuwe batterijen meer te verkrijgen:
Er bestaan oudere e-bike modellen waarvoor de batterijen niet meer worden gemaakt door de originele fabrikant. Dit kan een reden zijn om je e-bikebatterij te laten reviseren. Wij bieden echter ook compatibel batterijen aan die een aantal van deze ‘uitgestorven’ batterijen kunnen vervangen. Op de lange termijn is het dan ook voordeliger om een nieuwe elektrische fietsbatterij aan te schaffen.
Fietsbatterij reviseren nadelen
Het reviseren van een fietsbatterij kan in sommige gevallen voordeliger zijn dan het kopen van een nieuwe fietsbatterij. Het kiezen voor een fietsbatterij revisie kan daarom aantrekkelijk zijn. Er zitten echter ook een aantal nadelen aan het reviseren van een e-bikebatterij. Hierover lees je hieronder meer.
- Risico op schade en veiligheid: Het reviseren van een fietsbatterij is een complexe technische handeling die precisie vereist. Als het revisieproces niet correct wordt uitgevoerd, kan dit leiden tot schade aan de batterij of zelfs tot gevaarlijke situaties, zoals oververhitting of lekkage van de energiecellen. Het is daarom van cruciaal belang dat het reviseren correct wordt uitgevoerd om risico's te minimaliseren.
- Beperkte levensduur na revisie: Hoewel fietsbatterij revisie de levensduur van de batterij kan verlengen, is het belangrijk om te realiseren dat de batterij na revisie niet onbeperkt meegaat. De gereviseerde batterij zal nog steeds slijtage ondergaan en na verloop van tijd zal de capaciteit weer afnemen. Dit kan betekenen dat je na een bepaalde tijd opnieuw voor revisie moet kiezen of uiteindelijk toch een nieuwe batterij moet aanschaffen.
- Beperkte revisiemogelijkheden: Niet alle fietsbatterijen zijn geschikt voor revisie. Sommige batterijen zijn zo ontworpen dat ze niet eenvoudig geopend kunnen worden, of ze zijn volledig ingegoten met lijm, waardoor revisie praktisch onmogelijk is. In dergelijke gevallen is het vervangen van de batterij vaak de enige optie, wat de kostenbesparing van revisie teniet kan doen.
- Potentiële garantieproblemen: Revisie van een fietsbatterij kan mogelijk van invloed zijn op de garantie van je elektrische fiets. Als je fiets nog binnen de garantieperiode valt en je de batterij laat reviseren door een externe partij, kan dit leiden tot het vervallen van de garantie op je fiets als de fabrikant ontdekt dat de batterij is aangepast.
Waarom een nieuwe fietsbatterij kopen?
Door de hierboven genoemde feiten en eigen ervaring, raden wij het af om jouw fietsbatterij te laten reviseren. De voordelen wegen simpelweg niet op tegen de nadelen. Wanneer je een nieuwe batterij koopt bij ebikebatterij.be, zitten hier de volgende grote voordelen aan:
- Je hoeft je de komende jaren geen zorgen te maken over je e-bikebatterij. Een nieuwe batterij gaat namelijk gemiddeld 5 jaar mee!
- Je hebt 2 jaar fabrieksgarantie!
- Je hebt een veilige batterij! Nieuwe batterijen worden vaak geproduceerd volgens de nieuwste veiligheidsnormen, wat de algemene veiligheid van je e-bike verbetert.
Vind de juiste batterij voor je elektrische fiets via onze zoektool of krijg advies van onze deskundige klantenservice!